rune røsten

juni 21, 2010

Uklokt.no: LinkedIn større enn Nettby

Filed under: Ukategorisert — runermm @ 10:20

Espen Grimmert i Klokere.no skriver i sitt nyhetsbrev at Nettby har kollapset og at LinkedIn nå er større enn Nettby.no. Hans analyse er neppe særlig klok.

Han har rett i at Nettby går tilbake, men at Nettby så vidt skal være blant Norges 50 største nettsteder er feil og lite klokt. Grimmert mener altså at Nettby er like stor som Fredrikstad Blad som ligger på 46. plass på TNS sin liste. Østfoldavisa har 25.000 unike brukere og 300.000 sidevisninger i snitt per dag.

Tallene fra TNS Gallup viser at hittil i juni er gjennomsnittet for antall daglige brukere på Nettby 140.000 og snittet for daglige visninger er 8,3 millioner. Litt over Fredrikstad Blad med andre ord. For å sette tallene ytterligere i perspektiv: Nettby er like stor som Klikk.no i antall brukere og i sidevisninger er det kun VG Nett, MSN og Finn som er større. Hvis Nettby kollapser, har tjenesten i hvert fall svært stor kapasitet til ytterligere kollaps, for å bruke Grimmerts kloke terminologi.

Klokere.no gjør også et poeng av LinkedIn raser oppover og nå er en betydelig aktør i Norge – og langt større enn Nettby. Et klokt trekk er å sjekke sine kilder mot andre tilgjengelige ressurser. Grimmert kunne f.eks tastet inn Linkedin.com og Nettby.no på Google Trends. Det ville raskt avslørt at LinkedIn både er en liten aktør i Norge sammenlignet med Nettby og at de ikke har hatt noen betydelig vekst det siste året. Trafikktall er kanskje ikke noe Grimmert har lett for å bli klok på.

PS! Aftenposten.no har valgt å viderebringe Grimmerts kloke analyse som en nyhetssak. Dette har de gjort uten å gjøre noen selvstendige undersøkelser eller å ta kontakt med de ansvarlige for Nettby. Er det journalistikk som skal gjøre leserne klokere?

Advertisements

3 kommentarer »

  1. Hei, vi er vel egentlig ikke så uenige. Det er jo tre ting du hevder: At Nettby ikke kollapser, at LinkedIn kun vokser beskjedent og at LinkedIn ikke er større enn Nettby. La oss ta en av gangen:

    Kollapser Nettby: Jeg viste til et ras fra 10 til 44 plass på Alexas liste siste 8 måneder (I dag: 47 plass) og at antall sidevisninger på VG Nett (som jo inkluderer Nettby) er mer enn halvert det siste året. I tillegg viser jo din graf fra Google mer enn halvering av antall daglige Nettbybrukere. Å miste mer enn halvpraten av trafikken på et år synes jeg kan kalles en solid kollaps. Fortsetter det i samme tempo er jo Nettby helt borte før neste St. Hansaften!

    Suksess for Linked.: Her viste jeg til rakketfart oppover Alexalisten. Dine Google tall viser også en vekst for LinkedIn på mer enn 50%. Jeg skjønner ikke hvordan du kan beskrive mer enn 50% vekst for LinkedIn som ”ikke betydelig vekst”?

    Er LinkedIn større enn Nettby: Google som du viser til prøver å estimere antall daglige brukere. Og her er jeg helt enig i ”konklusjonen” til Google om at Nettby fremdeles er størst med den valutaen. LinkedIn er noe de færreste benytter daglig, i motsetning til for eksempel Nettby og Facebook. Fremskriver man kurvene til Google blir imidlertid LinkedIn større enn Nettby allerede om noen få måneder. Poenget med artikkelen min var å vise til svært sterke trender. Jeg skrev at det er til det formålet Alexa er best egnet. Og mens LinkedIn nå omfavnes av hundretusenvis av norske brukere, er det fremdeles alt for få virksomheter som benytter tjenesten profesjonelt. Det bør de begynne med, det er ingen ting som tyder på at LinkedIn-trenden vil snu på en stund. Er det noe som tyder på at Nettby-trenden vil snu? I tilfelle vil jo LinkedIn og nettby grafen snart krysse hverandre også hos Google Trends.

    Enig i dine tall: Mao opplever vi en kollaps for Nettby og suksess for LinkedIn. Kommentar på din blogg;)

    Kommentar av Espen Grimmert — juni 21, 2010 @ 15:36 | Svar

  2. Kollaps: At Nettby faller er vi enige om, men det er forskjell på å være nr. 5/15 (pi/uv) og nr. 50 i Norge. Mitt poeng er at Alexa-statistikken er for unøyaktig.

    LinkedIn-suksess: Vinteren 09 hadde LinkedIn 15.000 daglige brukere, nå har de ca 25.000. Stor prosentvis økning for så vidt, men en kjempesuksess med 10.000 nye daglige brukere på ett år? Ikke i boka mi.

    Størst: I øyeblikket mener Google Trends at Nettby er tre til fire ganger større enn LinkedIn. Da skal det noe til å hevde det motsatte. At LI kan gå forbi på sikt vil jeg ikke utelukke, men det er jo greit å forholde seg tallene slik de faktisk er – i første omgang.

    I sum synes jeg at analysen din blir for unyansert og grov, jeg forventer ganske enkelt mer av en som skal være ekspert på sosiale medier.

    Kommentar av runermm — juni 21, 2010 @ 19:23 | Svar

  3. Jeg vil bare si at jeg SAVNER Nettby mye,mer enn noe annet her på jorda.

    Kommentar av Sandra Mette Soltvedt — april 2, 2011 @ 17:59 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: